7 september 2010

Inleiding tot het ultieme Usui Reiki Ryoho systeem


Voorwoord
Tijdens mijn werkzaamheden in het verleden als Reikimaster/leraar ben ik ook vele malen geconfronteerd met mensen, die worstelen met diepe, psychische problemen. En elke keer weer was het weer een dilemma voor me om te bepalen hoe ik hiermee moest omgaan. Niets is moeilijker dan je eigen grenzen afbakenen en weten wanneer en naar wie of welke instanties je kan doorverwijzen. Negativiteit, en vaak ook depressieve gemoedstoestanden kunnen zeer indringend zijn. Vooral als je jezelf zo openstelt voor anderen en daardoor het gevaar loopt problemen over te nemen en bovendien zelf gekwetst kan worden.

Al jaren, sinds mijn jeugd - leer ik dat ik niet verantwoordelijk ben voor andermans pijn, alhoewel ik dat gevoel nog steeds niet helemaal kan loslaten. Maar ook bij het behandelen met Reiki op afstand van mensen nam ik de fysieke, maar ook psychische pijn waar, en kon het dagen duren voordat ik het helemaal kwijt was. Ik realiseerde mij dat ik me daartegen moest leren beschermen.

Ik was te geforceerd bezig, voorbij mijn eigen grenzen. Ik moest teveel van mijzelf! Dat leidde tot blokkades, mentaal en fysiek. Ik begreep dat ik meer tijd aan mijzelf moest besteden. Ik liep weer te hard van stapel en besefte ineens dat ik geen contact meer had met mijn ziel. Bij die gewaarwording werd het stil in mij, doodstil. En op onverwachte momenten barstte ik in huilen uit, nog niet wetend hoe ik dat aan anderen kon verklaren als ze me ernaar vroegen. Ik kon toch niet vertellen dat ik het gevoel had alsof ik een stuk van mijn ziel miste. Ik voelde diep binnenin mij dat dit de waarheid was. Het voelde echt, en ik wist dat dit het antwoord was op mijn onzekerheid. En met dat inzicht begon mijn zoektocht naar heling van binnenuit.

Ik ben zoals ik ben, en dat is goed.
Met die affirmatie was het net of er op dat moment weer warmte in mijn lichaam kwam. Alweer een stukje dichter bij mijn ziel, zo leek het. 'Ik hou van mensen, en ik hou ook 100% van mijzelf' - zo hield ik mijzelf voor. En ook dat was een waarheid wat een warm gevoel in mijn lichaam bracht; alsof ik nog een stukje dichter bij mijn ziel kwam.

Ik begon weer dagelijks met behulp van het Reikisysteem van Mikao Usui aan mijzelf te werken, een daarbij kwam ik ook weer in verbinding te staan met mijzelf maar ook met anderen. Onvoorwaardelijke liefde is zo warm en mooi. Het is alsof je van binnenuit een gloed verspreidt in je hele lichaam - naar buiten toe. Volop te mogen en kunnen stralen is nog het enige wat ik wil. Het is zo geweldig mooi maar ook ontroerend hoe je voelt dat de energie je van binnen uit vanzelf heelt. En dat is exact wat Reiki met je doet. Als je maar weet hoe je deze levensenergie, een geboorterecht, kan intensiveren en toepassen. Ervoor zorgen dat je een innerlijke kracht ontwikkelt waarmee je voelt dat je 'straalt' - is een manier van helen van je innerlijk zelf, van je blokkades en ziekteprocessen. Mikao Usui heeft daarvoor meditatie- en ademhalingstechnieken ontwikkeld, maar ook een vorm van handoplegging, die je kan toepassen op jezelf, maar ook op anderen. Wat Mikao Usui je eigenlijk leert met zijn systeem is vanuit de kracht van jezelf (dus door bij jezelf blijven) te handelen op het enige werkelijke moment dat bestaat: het NU.

En er zullen heus ook tijden zijn, dat je er alweer niet aan toekomt, zolang je maar terugkomt bij dit punt van bewustwording. Het leven is eigenlijk één groot meditatief gebeuren van constante stromingen naar bewustwording en werken aan jezelf en terug. Daarbij is het niet altijd even gemakkelijk - in deze supersnelle, prestatiegerichte maatschappij met zijn enorme hoeveelheid aan informatie - weer bij jezelf terug te komen, en elke keer weer de aandacht op je innerlijk zelf te focussen. Wel is het belangrijk dat je een krachtige intentie ontwikkelt om 'bij de les te blijven' van je veranderingsproces. Weet, dat werken aan jezelf je uniek maakt als mens. Je ontwikkelt je tot een krachtige, pure persoonlijkheid met goede, positieve eigenschappen. En naarmate je groeit en leert bij jezelf te blijven, motiveert het je ook om het vol te houden. Je ontwikkelt kracht om tegenslagen, ook die een diepe impact hebben op je leven, te doorstaan, zolang je maar trouw blijft aan je innerlijk zelf, leert luisteren naar wat er vanuit de diepte binnenin je als waarheid naar boven komt. Hoe groot de verleiding ook is om toe te geven aan het andere, de onwaarheid. Dat is werken aan je bewuste "Zelf Zijn', ofwel je bewust worden en niet te ver voorbijgaan aan je echte gevoelens en mogelijke belastende emoties als angst, verdriet en woede. Wanneer je blijft vasthouden aan dit soort 'illusies', blokkeer je jezelf in de groei naar balans in je waarneming, denken, gedrag en handelen. Werken aan je oude en nieuwe blokkades kan bevrijdend zijn. Hoe meer je deze blokkades kan loslaten, hoe dichter je weer bij jezelf kan zijn, en je spirituele pad leert herkennen en te bewandelen. Hoe je dit kan bereiken, kan het ultieme Usui Reiki Ryoho systeem je leren.
Hawayo Takata heeft het systeem van Mikao Usui, grondlegger van het originele Reikisysteem, aangepast om het acceptabeler te maken voor de westerse maatschappij, die in die tijd nog ver stond van de verheven spirituele doeleinden, die Mikao Usui zijn studenten voorhield. Zij noemde het Reikisysteem Usui Reiki Shiki Ryoho.

Amerikanen en Europeanen richten zich nu steeds meer op de Oosterse manier van denken en doen. De Westerse wereld is in de laatste decennia heel erg beïnvloed door de kracht van positief denken. Je ziet in de Westerse wereld dan ook een steeds meer groeiende belangstelling voor bijvoorbeeld yoga, verschillende vormen van meditaties, en Chinese en Japanse gevechtskunsten met een eigen leefstijl (zoals bijv. Tai Chi, Kung Fu, Wushu, Pencak Silat). En met dit alles een steeds toenemende interesse in de spirituele wereld van innerlijke wijsheid.

Terwijl generaties voor ons na de oorlogsjaren - vanuit de puinhopen die de twee wereldoorlogen achterlieten, samen streefden naar heropbouw van de maatschappij op basis van hoekstenen als gezin, familie - om weer tot weelde en rijkdom (maatstaf voor die tijd) te komen, is sinds de zestiger jaren een tendens gaande van een steeds groter verlangen naar een meer spirituele wereld, waarin al deze maatstaven met de bezem van de aardbodem werden weggegevaagd in een zucht naar onafhankelijkheid, recht van individueel bestaan, vrijheid van keuzes in de liefde, omgaan met elkaar, godsdienst of geloof, een manier van leven. Maar wel met het besef dat zonder de intenties die onze voorouders hadden bij de heropbouw van een nieuwe wereld, onze wereld geen recht van bestaan zou hebben.

De laatste tijd is de Westerse wereld dus sterk beïnvloed door een spirituele manier van positief denken. We leren hoe we onze eigen werkelijkheid kunnen creëren en positief beïnvloeden.
Vooraanstaande auteurs van Reikiboeken (Frank Arjava Petter, Walter Lübeck en William Lee Rand), deskundig op het gebied van Reiki, hebben na een periode van praktische toepassing van het verwesterde Reikisysteem via Hawayo Takata, diepgaand onderzoek gedaan in Japan naar de originele bron van het Reikisysteem, de Usui Reiki Ryoho Gakkai. De drie auteurs hebben een heel eigen kijk op Reiki, maar delen elk hun eigen ervaringen met ons in hun gezamenlijk boek "Het Reiki Kompendium", een veelzijdige benadering van het Reikisysteem, vanuit de traditionele vorm tot heden.
En in verscheidene workshops vooraf heeft Frank Arjava Petter het resultaat van het diepgaande onderzoek naar de wortels van het Japanse Reikisysteem gedoceerd aan vele Reikimasters over de gehele wereld. Een openbaring, hoe men traditioneel over het Reikisysteem dacht, voordat Hawayo Takata het meenam naar het Westen.
Maar ook een andere schrijvers van Reikiboeken, Bronwen en Frans Stiene, leerden het originele Reikisysteem van Hiroshi Doi, vooraanstaand lid van de Japanse organisatie Usui Reiki Ryoho Gakkai, door Mikao Usui opgericht in 1922.
Bronwen en Frans Stiene verspreiden vanuit Australië dit onderwijs van Hiroshi Doi als de meest oorspronkelijke, authentieke en ultieme leer van het Reikisysteem van Mikao Usui, en bereiken daarmee, mede door hun website, de gehele wereld.
Sinds 1998 ben ik ingewijd in het Westerse Reikisysteem Usui Shiki Ryoho. En sinds april 2007 ben ik nu ook via de lijn van Hiroshi Doi - Frans Stiene en Stephen Lovering ingewijd op de authentieke wijze van Mikao Usui. Een zeer bijzondere totale ervaring, die ik ook graag aan iedere Reikimaster die er open voor staat, wil doorgeven.
Het inwijdingsproces, de gegarandeerde cursusinformatie (exact zoals Hiroshi Doi als lid van de originele organisatie van Mikao Usui 'Usui Reiki Ryoho Gakkai' dat aan Frans Stiene heeft doorgegeven), en de kennis over de handopleggingen en behandeltechnieken zijn allemaal gebaseerd op de vijf hoofdelementen en
de drie peilers van het Reikisysteem, net zoals Frank Arjava Petter dat ons ook in zijn workshop in september 2000 heeft geleerd.

Volgens Frans Stiene is het onderricht in het Reikisysteem via de lijn van Hiroshi Doi van de meest originele oorsprong en tot nog toe onveranderd doorgegeven.







Zie verder volgend bericht:
Usui Reiki Ryoho
, de originele bron